Proces-verbal al întâlnirii Secțiunii Comunicarea documentelor și împrumut interbibliotecar

Proces-verbal al secțiunii

Comunicarea documentelor și împrumut interbibliotecar

 

Doamna Camelia BOCA, președinta secțiunii, ia cuvântul în deschiderea lucrărilor. Urmează prezentarea de lucrări.

Adriana Ulita de la BCU Timișoara prezintă lucrarea Vizibilitatea bibliotecilor unde prezintă pe ani softurile si cataloagele de bibliotecă: anii 1989-1999 – Aleph, Vubis, TinLib; anii 1999-2009 – ROLINEST, Biblio, The European Library, Word Cat, Primo; anii 2009-2019 – bibliotecile partajează informația, se digitizează multă informație, apar aplicațiile mobile pentru biblioteci IZILIT.

Concluziile lucrării sunt următoarele: e nevoie de  6 clicuri ca să ajungi la pagina unei biblioteci, ROLINEST este fără continuitate și fără noi aderenți, prea puține biblioteci sunt interconectate.

A fost apreciată pozitiv Biblioteca Națională care are pe pagina sa web mai multe linkuri de  la biblioteci din țară și străinătate, putând  accesa astfel paginile acestora.

Dna Ștefania Mazilu de la BCU București face comparație între ce a fost acum 30 de ani și ce este acum, unde s-a ajuns. Principiile vechi de catalogare sunt depășite în momentul actual, inclusiv indexarea și vede soluția spre o clasificare, un sistem de clasificare. Există un conservatorism, iar în relația cu utilizatorul se vede cât de bună este o bibliotecă, prin comunicarea colecțiilor. Cei de la relații cu publicul  sunt legătura și liantul între utilizatori și profesioniștii de la catalogare. S-a schimbat tipul de  management care se practică într-o bibliotecă și în toate bibliotecile se beneficiază de  lucrurile întâmplate acum 20 de ani, din păcate.

Adriana Ulita propune să fie trecut linkul bibnat.ro/biblioteci pe pagina principală a bibliotecilor, ca instrument de lucru.

Camelia Boca intenționează să ceară acceptul BN pentru ca acest link să fie pus în valoare pe pagina principală a celorlalte biblioteci.

Adriana Ulita propune ca metode de comunicare Skipe, videoconferințe sau WhatsApp.

Octavian Emil Hota  de la BU Târgu Mureș propune reducerea numărului de date personale: CNP, nr. telefon, e-mail, adresă de domiciliu, facultatea etc.

Se ajunge la discuția privind recuperarea publicațiilor, aceste date fiind necesare acolo și modul în care fiecare instituție reușește să recupereze cărțile.

Ștefania Mazilu prezintă limitările legate de stocare, datele cu caracter personal se păstrează sau sunt softuri din care nu se pot șterge utilizatori, ori sunt utilizatori care au împrumuturi foarte vechi care nu pot fi șterși din baza de date.

BCU București specifică  în regulamentul intern privind GDPR, pe categorii de utilizatori, păstrarea sau nu a DPR.

La BU Târgu Mureș nu mai ies statisticile dacă se șterg datele.

Se  pune problema ca regulamentul de organizare și funcționare să fie aprobat de  minister.

Adriana Ulita propune ca un astfel de regulament să fie pus pe situl ABR.

Despina Rotaru de la BU Suceava spune că odată cu fișa de lichidare șterge studentul și datele, deși el se va înscrie la master.

BCU București: utilizatorul nu dorește să îi rămână datele personale în baza de date a bibliotecii.

Urmează raportul de activitate al secțiunii prezentat de dna Camelia BOCA și alegerea viitoarei conduceri a filialei. Pentru președinte de secțiune există un singur candidat – dna Camelia BOCA, iar pentru secretar se fac două propuneri: Lorica Luchian de la BCU Iași și Adriana Ulita de la BCU Timișoara. Rezultatul alegerilor: președinte Camelia BOCA  aleasă în unanimitate, secretar Lorica Luchian. Dna Lorica Luchian a obținut 6 voturi, iar dna Adriana Ulita 4 voturi.

Președinte secțiune: Camelia BOCA – BCU Iași

Secretar: Ionela BURZ – BU Oradea