Proces-verbal al Filialei Argeș

Proces-verbal

CONFERINŢA FINALĂ A CITITORILOR

TOP 10 ”Cele mai citite cărţi”

 

În data de 20 aprilie 2016 a avut loc Conferinţa Finală, unde s-a făcut totalizarea Top-10 ,,Cele mai citite cărţi”. În cadrul Conferinţei, a fost realizat o sinteză în program PowerPoint de căte Iulia Guţu, preşedinte ABR, Argeş, referitor la conferinţele locale, unde au fost alcătuite liste cu cele mai importante cărţi, în opinia adolescenţilor (altele decât titlurile incluse în programa şcolară) şi prezentate atât formularele cu informaţii despre cartea prezentată, cât şi argumentele în format eseu.

 

Grupul ţintă în acest proiect au fost adoloscenţii cu vârste între 12-18 ani de la trei licee:

– Liceul Teoretic ,,Ion Barbu” din Piteşti;

– Colegiul Naţional ,,Ion C. Brătianu” din Piteşti;

– Liceul Teoretic ,,Iulia Zamfirescu” din Mioveni;

Şi trei Şcoli Gimnaziale:

– Şcoala Gimnazială ,,Nicolae Iorga” din Piteşti;

– Şcoala Gimnazială ,,Alexandru Davila” din Piteşti;

– Şcoala Gimnazială ,,Virgil Calotescu”.

La proiect au participat 64 de elevi. După listele prezentate, Top-10 ,,Cele mai citite cărţi” la elevii de liceu sunt:

  1. Sub aceeaşi stea de John Green (4)
  2. Invitaţie la vals de Mihail Drumeş (4)
  3. Scrisoare de dragoste de Mihail Drumeş (3)
  4. Fluturi de Irina Binder (2)
  5. Poveste fără sfârşit de Michael Ende (2)
  6. Elevul Dima dintr-a şaptea de Mihail Drumeş (2)
  7. Copila stea de Jerry Spineli
  8. Blestemul vraciului de Tadeusz Dolega-Mostowicz
  9. Chimia perfectă de Simone Elkeles
  10. Corigent la limba română de Ion Minulescu
  11. Două orfeline de Adolphe d’Ennery
  12. Grădinele de cristal de Amanda Quick
  13. Blestemul vraciului de Joseph Delaney

Câteva citate din cărţile din top:

1. Sub aceeaşi stea de John Green:

“E ca o metaforă, vezi: pui ceea ce poate omorî chiar între dinții tăi, însă nu îi dai puterea de a omorî.”

“Veniti repede: gust stelele.”

“Şi sunt privilegiul şi responsabilitatea mea de a merge până la capăt cu tine.”

“Fără suferinţă, cum am putea ştii ce e bucuria?”

“Ar fi un privilegiu să am inima frântă de tine.”

2. Invitaţie la vals de Mihail Drumeş:

“Marile dureri nu dor la început. Sînt mari pentru că deschid o rană care nu se mai vindecă.”

“Mi se par că te văd în toate femeile şi nu te aflu în nici una.”

3. Scrisoare de dragoste de Mihail Drumeş:

“Iubirea nu se poate cumpăra cu toate comorile pământului, de aceea, în dragoste, şi săracii pot fi miliardari, prinţi, împăraţi sau regi.”

“În plus îţi las şi partea mea de fericire de care destinul m-a lipsit.”

4. Povestea fără sfârşit de Michael Ende:

“Acesta-i trupul meu: un glas.”

5. Copila stea de Jerry Spinelly

“Nu am cerut răspunsuri, ci întrebări.”

6. Chimia perfectă de Simone Elkeles

“O să-mi fac griji de ce cred oamenii despre mine când o să fiu la doi metri sub pământ.”

7. Corigent la limba română de Ion Minulescu

“Fericiţi cei fără nici un bagaj, fiindcă aceia nu vor avea nimic de pierdut.”

 

Fragmente din eseuri:

Sub aceeaşi stea” de John Green

Această carte trebuie citită de adolescenți deoarece prezintă o poveste de viață, de dragoste ce nu se termină la primul popas, ea urmând să continue până la moarte, chiar dacă cei doi adolescenți luptă cu multe, ei luptând chiar și cu viața.

Autorul abordează în “Sub aceeași stea” un subiect ce reprezintă în zilele noastre o mare problemă și anume cancerul.

Hazel este cel mai interesant personaj, ea fiind supraviețuitoare de cancer, este o adolescentă puternică și știe ce își dorește. Este și o fată ce trăiește multe momente frumoase, o fată a cărei viaţă nu este tocmai uşoară, dar reușește să treacă peste orice.

Este o carte modernă, nu trebuie să aveţi o anumită maturitate pentru a o înțelege sau să te afli într-o situație asemănătoare personajelor, pentru a reuși să te sensibilizeze.

Andreea Florea – Liceul Teoretic ,,Ion Barbu”

 

Această carte trebuie citită neapărat de adolescenţi deoarece ne învaţă anumite lucruri despre viaţă. Autorul abordează o poveste de dragoste, din păcate cu un final nefericit. Cele mai interesante personaje sunt Hazel si Augustus pentru că şi-au început o viaţă împreună, plină de peripeţii.

Lectura acestei cărți mi-a provocat sentimente profunde de dragoste, nerăbdare, emoţie, fericire dar şi de suferinţă. M-a învăţat că nu trebuie să îi tratez altfel pe oamenii cu dizabilităţi şi să am încredere să vorbesc cu ei indiferent ce problemă au, deoarece sunt şi ei oameni.

Vlad Tomescu – Liceul Teoretic ,,Ion Barbu”

 

Printre preferatele mele se numără şi această minunăţie de carte pe care pur şi simplu o ador. Este genul acela de carte de care chiar nu te mai saturi, care te face să nu-ţi doreşti să o mai termini.

Diana Ilie –Colegiul Naţional ,,Ion C. Brătianu”

 

Invitaţie la vals” de Mihail Drumeş

În opinia mea,  ”Invitaţie la vals” este un roman de dragoste complex care merită citit de toți adolescenţii întrucât reprezintă o poveste încărcată de sentimente, sacrificiu, răzbunare, vanitate şi mândrie.

Cele două personaje principale, Micaela şi Petrican, se află în opoziţie, aparţinând unor categorii sociale diferite, iar Micaela reuşeşte să îi schimbe naratorului viziunea asupra iubirii prin simpla ei existenţă. Tudor era un student la drept care nu se implică emoţional în relaţii amoroase, având parte de multe iubiri efemere de-a lungul timpului, până în momentul în care o întâlneşte pe Micaela, iar autorul abordează astfel frumuseţea tumultoasă a tinereţii, dorinţa nestăvilită de a experimenta senzaţii noi.

În ansamblu, cartea este extrem de interesantă ilustrând ideea omului care caută iubirea în inexistenţă şi adevărul dincolo de sentimente şi se loveşte, inevitabil, de umbra întunecată a dragostei (,,Nu sorbi prea însetat din fericire, căci fericirea este insaţiabilă ca apa sărată a naufragiatului: cu cât bei, cu atât îţi creşte setea. O fericire egală e plictisitoare sau mai bine zis nu e fericire”).

Invitaţie la vals este cartea pe care aş reciti-o, iar Mihail Drumeş, autorul pe care l-aş mai citi, iar această carte  reprezintă un prilej spre a ne extinde orizonturile, de a privi iubirea sub toate formele ei şi de a ne accepta soarta în momente neplăcute din viaţa noastră.

Antonia Ariniş. Colegiul Naţional ,,Ion c. Brătianu”

 

Este unul din acele romane româneştie care trebuie neapărat citite. Este de admirat stilul sensibil al scriitorului şi modul în care a tratat tema iubirii în opera sa. Acţiunea şi povestea sunt complicate, finalul este unul copleşitor. Presupun că toate lacrimile şi toată suferinţa femeilor din trecutul lui Tudor l-au ajuns într-un final şi pe el.

“Scrisoare de dragoste” este un roman în care ni se prezintă puterea banilor iar suspansul se află la cote înalte. O poveste de dragoste în care goana după bani şi carierismul fac ravagii, cu spectaculoase răsturnări de situaţie, suspans, melodramă şi ironie.

Diana Ilie – Colegiul Naţional ,,Ion C. Brătianu”

 

Consider această carte ca fiind un manual de dragoste şi pot spune că m-a influenţat şi m-a făcut să înţeleg complexitatea sentimentelor pe care le trăiesc personajele. Lectura acesteia m-a făcut să cred în dragostea adevărată, în faptul că destinul nu poate fi schimbat şi că nimic nu e întâmplător. În concluzie, recomand “Invitaţie la vals” de Mihail Drumeş tuturor adolescenşilor şi pasionaţilor de lectură, deoarece rămâne cu uşurinţă în memorie prin emoţia oferită, prin limbaj şi prin valorificarea sentimentului de iubire.

Liceul Teoretic ,,Iulia Zamfirescu” Mioveni.

 

TOP 10 – Cele mai citite cărţi – gimnaziu

  1. Winneton– Karl May (2)
  2. Emil şi detectivii – Erech Kastner
  3. Reacreaţia mare – Mircea Sântimbreanu
  4. Poveşti – Hans Crishtian Andersen
  5. Minunea – Raquel Jaramillo Paloacio
  6. Prinţ şi cerşetor – Mark Twain
  7. Elevul Dima dintr-a şaptea – Mihail Drumeş
  8. Poveste de Crăciun – Charles Dickens
  9. Marile speranţe – Charles Dickens
  10. Prinţul fericit – Oscar Wilide

Fragmente din eseuri:
Winnetou de Karl May

Cel mai cunoscut şi mai îndrăgit erou din romanele de aventură ale literaturii universale, tânărul Winnetou, şef de trib al apaşilor Mescalero, este înzestrat cu inteligenţă remarcabilă care îl ajută să înfrunte multele pericole la care este expus în paginile cărţii. După uciderea tatălui şi a surorii sale de către banditul Santer, Winnetou devine conducătorul tuturor apaşilor inclusiv al triburilor Navajo, câştigându-le respectul şi încrederea.

 

Emil şi detectivii de Erich Kastner

Este o poveste fascinantă. Personajul principal este Emil, un puşti dintr-un oraş de provincie. Ador acest personaj, deoarece este un copil care trece printr-o aventură, iar cea mai amuzantă parte care mi-a plăcut foarte mult este cea în care lui Emil îi sunt furaţi banii.

Această carte, pentru mine este o poveste realistă despre victoria inocenţei asupra ticăloşiei. Recomand această lectură deoarece limbajul şi stilul autorului sunt incredibile, iar învăţăturile pe care le poţi desprinde din poveste sunt frumoase.

Cărţile care se regăsesc în ambele liste atât la liceu cât şi la gimnaziu.

  1. Elevul Dima dintr-a şaptea de Mihail Drumeş
  2. Vraciul. Profesorul Wilczur de Tadeus Dolega- Mostowicz

Elevul Dima dintr-a şaptea de Mihail Drumeş

”Elevul Dima dintr-a şaptea” de Mihail Drumeş este o carte fabuloasă. Ea surprinde magistral creşterea aripilor unui tânăr, zborul acestuia spre idealism şi prăbuşirea lui în banalitate şi anonimat. Drumeş ilustrează aproape cinic de real frământările, speranţele, deznădejdea realităţii lui Grigore  Dima. Cei care au citit romanul în adolescență ar putea spune că atunci li s-a părut fermecător și că acum, la maturitate, li se pare cumva exagerat și desuet. Pentru că într-adevăr, cărțile rezonează și cu vârsta pe care o avem. În concluzie, după o anumită vârstă nu mai poți vedea farmecul anumitor cărți pentru copii. Dacă ești adolescent acum, este posibil să vezi cu ochi mai buni “Elevul Dima dintr-a șaptea”, spre deosebire de un adult. Totodată însă, tânărul de azi este mai marcat de pragmatism, spre deosebire de generația trecută. Există însă elemente în care se recunoaște adolescentul din noi, indiferent de vârsta pe care o avem în prezent.

Şcoala Gimnazială ,,Virgil Calotescu” Bascov

 

”Elevul Dima dintr-a şaptea” nu este o carte obişnuită, este o carte a realităţii imediate transpusă printr-o modalitate calofilică. Un sentiment pe care lecturarea acestei cărţi mi l-a stârnit este cel al admiraţiei pentru durabilitatea credinţei copilului, sentiment per excellentiam înnobilat de propria mea viziune asupra acestor idealuri.

Pot considera această carte un manual de repetare a repetabilităţii. Sunt deja la a doua lecturare, însă, până să mă transpun din nou în pielea lui Grig, aventurosul licean, magia piere şi el se maturizează o dată cu mine. Pot aminti o situaţie inedită; întrebat de câte ori a citit romanul, Nichita Stănescu a răspuns că a citit „Elevul Dima…de… şapte ori.”. Deaconescu Andreea-Maria

Liceul Teoretic „Iulia Zamfirescu”, Mioveni

 

Vraciul. Profesorul Wilczur de Tadeus Dolega-Mostowicz

“Vraciul. Profesorul Wilczur” ilustrează poveste unui celebru chirurg, apreciat datorită pasiunii, talentului şi dexterităţii sale care este nevoit să îşi reînceapa viaţa, ca un om fără identitate în urma unei amnezii permanente. Îşi redescoperă talentul în casa unui fermier şi devine faimos în oras sub denumirea “Vraciul”. O reîntâlneşte pe fata pe care nu o mai intâlnise de la 2 ani. Formează o legatură strânsă cu Marysia (fata lui) care se afla într-o relaţie cu un băiat de rang înalt. Finalul este neaşteptat şi adaugă un gram de mister romanului.

Personajul principal, Vraciul, este un erou. Reuşeste să înceapă o viaţă noua de la zero. Prezintă o putere de caracter demnă de urmat.  “Vraciul. Profesorul Wilczur” este o operă superbă pe care o recomand tuturor, fiind adecvată şi adolescenţilor, dar şi adulţilor.

Anisia Cortea

Colegiul Naţional ,,Ion C. Brătianu”

 

Principalele surse de cărți indicate de adolescenţi sunt:

– Biblioteca personală – 6

– Biblioteca şcolară – 5

– Biblioteca publică – 5

– De la prieteni, colegi – 7

– Din internet – 3

Alegerea între autori români și autori străini, prevalează autorii din literatura universală la ambele categorii.

Liceu

Autori români:                                                             Autori străini:

Ion Minulescu                                                                        F. M. Dostoievski

Rodica Iova                                                                            Marcus Zusak

Vitalie Cipileaga                                                                      Jane Austen

Mircea Eliade                                                                          J.D. Salinger

Constantin Chiriţă                                                                   Haruki Murakami

Joseph Delaney

Malala Yousafzai

Jaroslav Hasek

Dan Browne

Charlotte Bronte

Alexandre Dumas

Emile Zola

 

Gimnaziu

Autori români:                                                                           Autori străini:

Mihail Drumeş                                                                           Hector Malot

Mircea Sântimbreanu                                                                 Michael Ende

Ion Creangă                                                                              Cassandra Clare

Petre Ispirescu                                                                          Ian McEwan

I.L. Caragiale                                                                             Roald Dahl

Barbu Delavrance                                                                       Andy Weir

Louise Fitzhugh

 

Organizatori:

Bibl. Iulia Guţu – Colegiul Naţional ,,Ion C. Brătianu”

Prof. Mirela Şufariu – Casa Corpului Didactic

Bibl. Cristina Mutu – Liceul Teoretic ,,Ion Barbu”

Bibl. Bedreag  Augustina Ionela – Liceul Teoretic ,,Iulia Zamfirescu”

Bibl. Gabriela Nuţă – Şcoala Gimnazială ,,Nicolae Iorga”

Bibl. Monica Morăreasa – Şcoala Gimnazială ,,Alexandru Davila”

Bibl. Paula Magdalena Briceag – Şcoala Gimnazială ,,Virgil Calotescu”