Activitatea transnațională de învățare din România

Activitatea transnațională de învățare din România

11 – 15 octombrie, 2018

“Atingeți viața, nu ecranul!”

 

            În cadrul Colegiului Tehnic “Marcel Guguianu” din  Zorleni se derulează Proiectul de parteneriat strategic în domeniul şcolar, cu titlul: „Team Up & Reform Netizens: Outdoor Fantastic Fun”, acronimul TURN OFF, în perioada 1 septembrie 2017 – 31 august 2019, în parteneriat cu următoarele școli:

– Liceum Ogolnoksztalcace im. Stefana Czarnieckiego–Polonia- coordonator proiect

– Collège Visitation La Berlière – Belgia

– Strenču novada vidusskola – Letonia

În perioada 11 ocombrie – 15 octombrie 2018 s-a desfăşurat activitatea transnaţională de învăţare din România, jud. Vaslui – Zorleni, cu titlul: “Atingeți viața, nu ecranul!”Liceul nostru a fost gazda unui număr de 19 elevi şi 5 profesori din ţările partenere, astfel: din Polonia 7 elevi şi 2 profesori, coordonatorul proiectului Patrycja Pipska însoţită de prof. Joanna Lojek; din Belgia 6 elevi şi 2 profesori, coodonator prof. Sabine Callens, însoţită de prof. Zineb El Ghouch; din Letonia 6 elevi şi 1 profesor, Dace Gaigala. Din România au participat 20 de elevi şi 13 profesori, elevii implicaţi – străini şi români- sunt locuitori din micile orașe și sate ale căror activități principale de petrecerea timpui liber sunt  legate de excesul de utilizare a dispozitivelor tehnologice, sunt elevi care evită contactul personal cu colegii lor, sunt mai pasivi și au acces limitat la diferite instituții culturale.

Reuniunea a avut ca obiective dezvoltarea creativității prin artizanat, dezvoltarea competențelor interculturale, precum și a competențelor lingvistice și sociale, promovarea toleranței și a deschiderii în comunitatea locală, familiarizarea elevilor cu importanța muncii voluntare, prezentarea activităților de timp liber din România, creșterea gradului de conștientizare a pericolului la care se expun elevii asociat cu tehnologiile moderne (în special pentru viața socială a tinerilor), rezumarea activităților parcurse în primul an de proiect, planificarea și discutarea vizitei în Letonia, din mai 2019.

Legătura creată între elevii din cele patru ţări participante (Polonia, Belgia, Letonia şi România) i-a motivat să-și îmbunătățească abilitățile lingvistice fiind o necesitate pentru o comunicare eficientă (elevii străini au fost găzduiţi de elevii români),  contribuind astfel la creșterea încrederii în sine. Au dobândit cunoștințe  despre țările partenere bazate pe realitate şi nu pe păreri subiective sau pe stereotipuri, integrarea lor fiind benefică în ceea ce priveşte dezvoltarea abilităților sociale, a competențelor interculturale și a deschiderii față de problemele europene și internaționale. Elevii au învăţat cum să-şi petreacă timpul în mod eficient în fața ecranului, utilizând metodele moderne ale tehnologiei pentru ca această oportunitate să fie în avantajul şi nu în defavoarea  lor.

Din fiecare activitate parcursă în timpul reuniunii elevii au avut de învăţat din experienţa lor, reală şi nu din cea virtuală, interacţionarea dintre ei bazându-se pe  toleranţă, înţelegere şi acceptare a celorlalte culturi, obiceiuri și tradiții.

Activităţile desfăşurate au fost conform programului activității transnaționale de învățare din România, cuprinse în formularul de aplicaţie al proiectului. Astfel că, joi 11 octombrie 2018, a avut loc deschiderea oficială, fiind onoraţi de prezenţa d-nei inspector şcolar general prof. Gabriela Plăcintă – ISJ Vaslui şi a d-nei ec. Denisane- Paula Hultoană, primar al Comunei Zorleni.

            La prima activitate cu titlul: “Călătorie în lumea imaginației tale” s-au organizat ateliere de creaţie bazate pe echipe internaţionale, confecţionându-se obiecte handmade (felicitări cu tehnica quilling, împletituri din sfoară, confecţionare păpuşi tradiţionale, confecţionare bijuterii, desene Mandala, sticle artizanale). Următoarele activităţi s-au desfăşurat în Bârlad, respectiv a fost o vizită culturală la Muzeul Guguianu şi la Planetariu, apoi a avut loc o scurtă prezentare a oraşului Bârlad la Centrul de Informare Turistică, urmând jocuri de integrare şi socializare în Gradina Publică.

      Conform programului, în cea de-a doua zi, vineri 12 octombrie 2018, activitatea s-a desfăşurat în paralel pentru elevi şi profesori, elevii participând la o activitate de voluntariat, la grădinița locală din Zorleni, apoi la un spectacol de dans și muzică tradițională la Centrul Cultural din Zorleni, cu titlul “Culorile prietenie” – unde fiecare ţară a prezentat câte un dans tradiţional, învăţându-i şi pe ceilalţi parteneri.

În cadrul Centrului de Documentare și Informare ”Ion Murgeanu” a fost organizat Simpozionul Internaţional “ Generaţia touch- screen şi viaţa socială”, profesorii străini și români susţinând lucrări în plen pe această temă. La acest simpozion am fost onoraţi de prezenţa domnului director al Casei Corpului Didactic Vaslui – prof. Cristinel Popa, d-nei insp. prof. Daniela Lefter şi d-nei insp. Prof. Monica Mocanu – ISJ Vaslui, d-nei director adj. prof. Mariana Muntenaşu – Şcoala Gimnazială “V. Pârvan”Bârlad, doamnei prof. Valentina Lupu – Preşedinte ABR- Filiala Vaslui, a d-nei ing. Liliana Grama- CJRAE Vaslui, şi nu în ultimul rând ne-am bucurat de prezența colegilor din diferite şcoli din Zorleni, Bârlad şi Iveşti. În după- amiaza zilei de vineri s-au desfășurat jocuri de echipă în aer liber, în curtea liceului, “Vânătoarea de comori” şi jocuri sportive, activitatea încheindu-se cu o seară românească tradiţională, oaspeții fiind răsfățați cu mâncărurile noastre tradiţionale- sarmaluțe, brânză, grătar, cozonac și poale-n brâu scoase din cuptor.

            Vizita de studiu la Bicaz – Haşmaş a fost organizată în zilele de sâmbătă şi duminică, elevii trebuind să surprindă, pe parcursul celor două zile, cele mai frumoase imagini, reprezentative, aşa cum au perceput ei România. Fotografiile realizate au făcut obiectul unui concurs care s-a desfăşurat în ultima zi a reuniunii. De asemenea s-au implicat în identificarea unui traseu de orientare turistică de dificultate scăzută, parcurs de la Complex Ancora până la Lacului Izvorul Muntelui din Bicaz, bucurându-se de o plimbare cu vaporul. La pensiune s-a organizat o seară cu surprize, cu tombolă, concurs de dans, karaoke şi foc de tabără. Au mai fost atinse câteva obiective turistice şi anume: Piatra- Neamţ (plimbare cu telegondola), vizitarea Cheilor Bicazului, Lacului Roşu, Mănăstirii Bistriţa, Barajului Bicaz. În ultima zi a reuniunii s-au desfăşurat următoarele activităţi: atelier de lucru la laboratorul de informatică, unde elevii, împărţiţi în echipe internaţionale au realizat prezentări Power Point cu fotografiile şi informaţiile acumulate din timpul vizitei de studiu. De asemenea s-a desfăşurat concursul  “Aceasta este ceea ce înseamnă România pentru mine!”, unde au fost apreciate toate fotografiile realizate de elevi şi premiate cele  selectate de juriul format din elevi din fiecare ţară. Întâlnirea de proiect cu coordonatorii fiecărei ţări partenere a avut loc în paralel cu activităţile elevilor şi a avut drept scop discutarea următoarei activităţi transnaţionale de învăţare din Letonia. S-a prezentat  Ghidului de utilizare în siguranţă a Internetului , iar la finalul activităţilor s-a aplicat un chestionar de feed-back pentru evaluarea activității şi s-au desprins concluziile. Echipa de proiect are sentimentul de împlinire, rezultatele fiind pe măsura aşteptărilor, astfel că în urma mix-ului artizanat – dans-contact cu natura, am obţinut următoarele produse: o expoziţie de handmade, o expoziţie de fotografie, un concurs pentru cea mai frumoasă fotografie, Ghidul de utilizare în siguranţă a Internetului, un spectacol multicultural de dansuri tradiţionale,  prezentările Power Point cu imagini din  România. După  înmânarea certificatelor de participare, fiecare coordonator partener în proiect şi-a exprimat impresiile pozitive, de apreciere, pentru buna organizare a acţiunii, pentru atmosfera de lucru care a fost o îmbinare între creativ – plăcut – util, au adresat mulţumiri şi aprecieri pentru ospitaliatatea, comportamentul şi atitudinea elevilor şi a părinţilor care i- au găzduit. Momentul cel mai emoţionant a fost cel legat de plecarea lor, atunci când elevii şi-au condus prietenii (deja au fost legate prietenii) la autocar despărţindu-se cu greu. Succesul acestei acţiuni a fost datorat programului bine stabilit, determinat, în concordaţă cu obiectivele propuse, dar atmosferă primitoare și căldura oamenilor, generozitatea, bucuria, deschiderea – de fapt  esența sufletului românesc şi-a pus amprenta pe întreaga activitate, creând experiențe și amintiri de neuitat.

 

Coordonator proiect,

Luminiţa- Ludmila Zuran

 

Acest proiect este finanţat cu sprijinul Comisiei Europene prin programul Erasmus+. Această prezentare reflectă numai punctul de vedere al autorului şi Comisia nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informaţiilor pe care le conţine.